Wednesday 7 March 2012

KAMBING HITAM ???

     Salam.. Ape kabo semua warga alam maya.. Hari ni terdetik plak nk menulis kat sini. Ini semua gara2 assignment aku yg bertimbun dan perlu disubmit dalam kadar yg segera. Tapi nk buat cam mane, otak aku da tepu. Da x leh nk berfikir da. Otak aku da x leh generate idea-idea yg berkualiti da. Kang x pasal-pasal D assignment aku.. Ahaa.. Disebabkan ketepuan otak aku ini lah aku memutuskan utk berhenti seketika dan  mengupdate blog aku malam ni. 

     Belajar ni sebenarnya bende paling penat nk buat. Kalau nk dikira dgn jari tangan n kaki x cukup kot utk dibilang da bpe tahun aku mengabdikan diri dalam alam belajar ni. Tapi tu la ... Zaman da semakin moden n maju. Kalau x blajar alamatnye ketinggalan la kite ni yek. Kadang-kadang terlintas jgak kat kepala ni nk putus asa belajar. Tapi hidup ni x leh pk diri sendiri jek. Aku teringat my mom yg kat kampung tu yg sibuk membanting tulang empat kerat cari rezeki nk suh aku blaja tinggi. Aihhh... Datang semula semangat aku nk belajar. hahha.. Tapi bkn itu cerite nye aku nk kongsi ari ni... Nak tau cerita selanjutnya teruskan bacaan anda.

     Bila da penat sangat belajar ni , mula la aku teringat time2 aku keje dulu. Kalau keje x payah da nak pegang buku tebal2 ni. Pagi masuk keje, petang balik. Tak payah duk pk nk kene buat assignment ini la, ade program itu la n mcm2 lg la.. Ha, berbalik semula ke time2 aku keje dulu.. Biasalah kan sambil2 menunggu result STPM kuar. Bagi mengisi kelapangan masa yg ade aku pon apply la keje. Kebetulan waktu tu result dijangka kuar bln Feb @ Mac. Pastu, dengar2 citer plak tawaran masuk blaja bln September. Tak ke lame tempohnye tu.. Mula-mula tu aku malas gak nk keje. Takut nk keje sebenonye. Kekekeke..^^ Tapi my mom sibuk duk bising suh keje . Bkn my mom je yg bising, hampir semua ahli keluarga aku bising. Sakit telinga aku ni. Bagi menutup mulut mereka2 ni aku pon p la apply keje kat The Store Temerloh utk jd cashier. Hah.. serta merta dapat. Bermula la kerjaya aku sebagai seorang Cashier.. hahaha..

     Nak dijadikan cerita... Pada suatu Ahad yg menceriakan di mana pada hari ahad syif aku adalah 'morning'. kalau syif morning ni masuk keje kul 10 pagi habis keje kul 7 ptg dan keesokan harinya off day aku. Biler hari ahad jek mood aku akan mejadi seceria-cerianya coz boleh balik awal dan esok cuti.. Aku juga akan jadi baik kat semua orang. Tak de la nk tunjuk muka penat tu kat sesape. haha.. Berbalik semula pada suatu ahad tadi, aku tgok jam , da kul 7 ptg.. Yeay!! boleh balik. Aku dgn semangat nye terus naik ke bahagian treasury n ambik barang2 aku. Tapi lepas 2 aku x terus balik umah, Aku putuskan nk masuk The Store jap beli barang sket utk my mom yg kat umah tu. Badge aku tanggalkan n masukkan dalam poket seluar. Aku pon masuk The Store. Time aku lalu kat kaunter tu kebetulan ade sorang pak cik ni sdg menuju ke kaunter dgn troli yg sarat dgn muatannya. Aku cam biasa senyum dan beri laluan. Malangnya, troli pak cik yg terlebih muatan 2 terlanggar rak-rak kat tepi kaunter yg dipenuhi dgn coklat Cadbury & Kit Kat. Ape lagi , berterabur coklat2 tu. terkejut beruk aku. Disebabkan mood yg sgt baik 2, aku pon tolong la kutip coklat2 tu n susun balik kat tempat yg sepatutnya. TAPI!!!! Apa yang membuatkan aku bengang, boleh pulak pak cik tu blah je. Beliau teruskan je perjalanan troli beliau tadi ke kaunter untuk membuat bayaran. On the way, nk ke kaunter tu bleh plak die pandang aku dgn satu pandangan yg menjengkelkan dan sinis. Dan aku boleh baca la dr pandangan die tu seolah-olah cam aku plak yg langgar benda alah tu sampai berteraburan ke bumi. Ikutkan hati aku nk je aku bg tendangan berbisa ke arah pak cik ni. Bknnya nk tolong kutip skali ke , ape ke.. berterima kasih pon tidak. Ade jgak org cam ni kat dunia ni. Mentang2 la aku pakai baju the store ag time tu. So, serah kat aku je la keje2 nk susun semua coklat2 tu. Time tu nk je aku jerit " aku da hbis keje la".. Kalau aku buat semua keje tu ade kira OT x pe jgak... Sabow je la... :(


                                                                   sumber pic : Google Images :)


     Dengan perasaan yg x bpe nk puas hati, aku pon kutip la coklat2 tu. REDHA je la. Dalam hati, tuhan je la yg tau. Time aku duk kutip2 segala benda yg berteraburan, aku terasa cam ade something yg x kene jek. Aku pun angkat kepala mendongak. WOW... BRANCH MANAGER!!! Mati la aku. Time tu aku rase jantung aku da x de dalam badan aku ni. Entah ke mana menghilang. Jantung2!!!.. Tak lame pas tu Manager aku tu terus je blah.. Aku pun kurang pasti kenapa beliau terus je berlalu. Fuuuhhh... LEGA!!! Mungkin beliau nampak segala apa yg berlaku. Tinggi cuak meter aku time tu. Nasib baik la aku x kene ape2.. Kalau aku kene marah la ari tu, mmg aku cari la pak cik tu sampai ke lubang cacing. Akan ku jentik hidung beliau sehingga merah. lahabau btoi... Memang kenangan btol la.. Orang lain punya angkara , aku plak yg kene. Tak pasal2 dapat title " KAMBING HITAM ". Terima kasih la kepada pak cik tu yg bersusah payah menganugerahkan aku dgn gelaran "KAMBING HITAM".

p/s : Hidup ni kene saling hormat-menghormati. Tak kisah la semiskin n sehina mane pun seseorang itu. Selagi die bergelar manusia die selayaknye dihormati. Mungkin kejadian ni berlaku pd aku sbb aku keje kat supermarket jek kot waktu tu. Hidup ni jgn selalu pandang hina pada orang lain. Anyway, PAK CIK oi, saya x ambik hati pun. Semoga pak cik sentiasa sihat2 yek.  :)

No comments:

Post a Comment